På Recito Förlag är vi sex medarbetare och så här kan våra dagar se ut. |
David Bismark |
David Bismark, vd och ekonomiansvarig på Recito, sitter på Recitos Stockholmskontor. Han lägger precis sista handen vid förra årets räkenskaper när telefonen ringer. Det är kollegan Johannes.
"Vad gör du?" frågar Johannes i andra änden.
David berättar om bokföringen.
"Jag fattar inte att du orkar hålla på med det där tråkjobbet. Vi kan väl låta någon annan ta hand om ekonomin åt oss."
David drar på munnen för sig själv. De har haft den här diskussionen förut. "Jag vet att det inte är någon särskilt upphetsande arbetsuppgift, men jag gillar att ha koll på hur det går för oss."
"Du ..." Johannes kommer till sin egentliga fråga: "vi har en författare här som har varit sjuk så hon har inte hunnit marknadsföra sin bok så som hon hade velat. Kan vi ge henne extra försäljningstid på litenuplaga.se?"
"Självklart! Det behöver du inte ens fråga om. Recito älskar sina författare och du får göra vad du vill bara du gör författaren lycklig."
David jobbar vidare med bokslutet samtidigt som han tackar ja till en e-postförfrågan om att föreläsa om hur författare kan nå ut med hjälp av sociala medier. När han är klar och har räknat ut vinsten delar han ut varenda krona i bonus till de anställda. Davids drivkraft är inte att tjäna pengar utan att förändra förlagsbranschen så att vem som helst kan ge ut en bok och konkurrera med den som blir utgiven på ett stort förlag.
-----------------------------------
Telefonen ringer. David svarar. Det är revisionsbyrån.
"Du har missat en avrundning här. Det saknas 9 000 kronor."
David letar rätt på raden med felet. Jo, det stämmer. Det var här han blev okoncentrerad för att han bokade in den där sociala medier-föreläsningen. Och vinsten har han redan delat ut i bonusar. Recito får helt enkelt redovisa en förlust på 9 000 kronor för förra året. Vinsten är ändå stor: både författarna och medarbetarna är nöjda. |
Henrik Lundin |
"Sofia, den här boken är det mest bråttom att typsätta. Hinner du göra det i dag?"
Henrik Lundin, förläggare på Recito förlag, tittar koncentrerat på datorskärmen framför sig. Han sitter och går igenom den närmaste veckans prioriteringar: i vilken ordning behöver böckerna typsättas? I systemet Bookie markerar han vilka andra böcker som också har hög prioritet och behöver typsättning de närmaste dagarna. Henrik skickar också över ett antal filer som är färdiga till tryckeriet, där de ska bli fysiska böcker. Och så lägger han upp böcker som redan är klara i Recitos nätbokhandel litenupplaga.se.
En orolig författare har hört av sig via Bookie: "Jag har nu läst igenom filen som jag fick av er, och jag tycker att den är snygg! Men när jag läste igenom den typsatta texten upptäckte jag att jag har missat flera stavfel. Jag antar att det är kört nu när ni redan har typsatt den och att jag och mina läsare får stå ut med de här stavfelen?" Henrik skyndar sig att svara författaren att det inte är några som helst problem att ändra stavfelen.
Efter en kort fikapaus med kollegerna på Recitos kontor i Borås skickar Henrik iväg fakturor till de bokhandlar som har beställt böcker från Recito. Han gör också en e-bok av ett par böcker som precis har gått iväg till tryckeriet. Då ringer telefonen. Det är en blivande författare som är nyfiken på hur det går till att ge ut sin bok hos Recito. Hon har en idé om en tjänst som hon skulle behöva i samband med att hon ger ut sin bok, och hon undrar om det är något som Recito gör.
"Vilken bra idé!", säger Henrik, "Jag ska bolla den med mina kolleger här på kontoret så ska vi se om vi kan baka in den i vår tjänst framöver." För Henrik är det viktigt att fortsätta utveckla Recitos tjänst så att den blir så bra som möjligt för författarna. Dyker det upp en idé pratar de alltid om den, och om den är möjlig att genomföra så genomför de den direkt.
Henrik går in i Bookie igen. Författaren som var nervös över sina stavfel har hört av sig igen "Tusen tack! Vad skönt att ni rättar till stavfelen jag hittade i min bok. Nu kan jag sova gott i natt!" |
Johannes Berglund |
Johannes Berglund sätter nyckeln i låset på Recitos kontor på Åsboholmsgatan i Borås. Han är först på plats denna tidiga tisdagsmorgon och måste trycka in koden för att larma av lokalerna. Johannes hänger av sig jackan i hallen. Han går fram till sin plats och startar datorn. Medan han väntar på att den ska dra igång går han ut i köket och brygger en kanna kaffe.
Johannes loggar in på mejlen och i Bookie. En författare vill veta mer om hur processen med att ge en bok går till. Johannes skriver ett så detaljerat svar som möjligt. En annan författare har tittat på prisuträknaren men vill ha ytterligare råd om vilket pris hon borde sätta på sin bok. Johannes hämtar en kopp kaffe i köket innan han ringer upp henne och berättar hur författarna brukar resonera. När de lägger på är det en nöjd författare som har bestämt vilket pris hon ska ta.
Vid tiotiden är det dags att ta hand om alla beställningar från bokhandeln. Johannes noterar att en av Recitos böcker går åt som smör i solsken och att en annan av böckerna nästan är slutsåld. Han skriver till de två författarna och berättar hur många böcker som finns kvar och i vilken takt de har sålt på sistone och frågar om de vill trycka en ny upplaga.
Johannes värmer en matlåda i mikron och äter framför datorn medan han jobbar vidare. Ett antal författare har skickat in sina manus via Bookie. Johannes räknar ut det exakta sidantalet och priset för böckerna och sätter ihop förslag på kontrakt som han skickar till författarna. Han ringer lagret och kontrollerar att allt stämmer med en beställning.
Telefonen ringer. Det är författaren Herbert, 72. Johannes har tidigare skickat ett kontrakt till honom, men Herbert lyckas inte skriva ut det. Johannes guidar honom via telefonen att ladda ner Adobe Reader för att kunna öppna pdf:en och läsa kontraktet. Han fortsätter hjälpa Herbert tills han får igång skrivaren och kan skriva ut kontraktet. Datorsupport hör kanske inte till ett förlags tjänster, men det är klart att vi hjälper våra författare så långt vi kan. |
|
|
|